Page 5 - Raudteeliiklusõnnetuste 2021. a ohutusjuurdluste aastaaruanne
P. 5

 1. Sissejuhatus ohutusjuurdluse asutuse kohta
1.1 Õiguslik alus
Sõltumatute ohutusjuurdlustega hakati Eestis tegelema 31. märtsist 2004, kui jõustati Eesti õigusruumi Euroopa Parlamendi ja Nõukogu „Raudteede ohutuse direktiiv“ 2004/49EÜ. Ohutusjuurdluste läbiviimise ülesande sai endale samast kuupäevast Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kriisireguleerimise osakonnas moodustatud raudteeõnnetuste uurimisüksus.
Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiivi (EL) 2016/798, 11. mai 2016, raudtee ohutuse kohta nõuete sätestamine Eesti õigusruumi kehtestati muudatustega „Raudteeseaduses“, mis jõustus 31. oktoobril 2020. „Raudteeseaduse“ uuendatud versioon täpsustab vastavad sätted kooskõlas direktiivi mõttega.
Kolme transpordiliigi baasil 1. jaanuarist 2012 moodustatud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi uue struktuuriüksuse - Ohutusjuurdluse Keskuse (OJK) – loomiseks tehti muudatused „Lennundusseaduses“, „Meresõiduohutuse seaduses“ ja „Raudteeseaduses“. Iga loetletud seadus sätestab vastava valdkonna ohutusjuurdluse õiguslikud alused ja reguleerib ohutusjuurdluste korraldamist valdkonnapõhiselt. „Lennundusseadus“ kehtestas lisaks oma valdkonnale ka õiguslikud alused Ohutusjuurdluse Keskusele üldiselt.
Raudteeõnnetuste ohutusjuurdlusi käsitleb tervenisti 2020. a lõpul vastu võetud „Raudteeseaduse“ 2. jagu „Ohutusjuurdlus“, mis koosneb üheksast paragrahvist (paragrahvid 47 - 55).
Seaduse §47 „Ohutusjuurdluse Keskus“ sätestab, et Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi struktuuriüksus Ohutusjuurdluse Keskus (OJK) teostab tõsiste õnnetusjuhtumite, õnnetusjuhtumite ja vahejuhtumite ohutusjuurdlust. Ohutusjuurdluse teostamisel ja sellega seonduvate otsuste tegemisel on OJK sõltumatu ning lähtub üksnes seadustest ja muudest õigusaktidest ning Eestile kohustuslikest välislepingutest. Teenistuslikku järelevalvet OJK ohutusjuurdlusalase tegevuse üle ei tehta. Ohutusjuurdluse Keskusel on õigus kaasata eriteadmisi nõudvate asjaolude selgitamiseks eksperte ja moodustada komisjone. Ohutusjuurdlust teostav ametiisik juhib ja teostab järelevalvet ekspertide ja moodustatud komisjonide üle. Oma pädevuse piires on ohutusjuurdlusega seotud asutused kohustatud osutama OJK-le vajalikku kaasabi. Tööülesannete täitmisel peab ohutusjuurdlust teostav ametiisik esitama ametitõendi.
5
Aastaaruanne 2021


























































































   3   4   5   6   7